NieuwsFLITS 4 - april 2024

zaterdag 13 april 2024: Ruilbeurs planten en zaden

Kom je ook planten, zaden en stekken ruilen op zaterdag 13 april  op het terrein van hoveniersbedrijf Ernst Baas aan de Henegouwerweg 113, in Waddinxveen?
De inloop met koffie/thee is tussen 10.00 en 10.30 uur, daarna gaan we ruilen. Om ongeveer 11.30 uur eindigt de ruilbeurs.

Zaai- en stekgroep zoekt nieuwe leden

Er zijn een aantal plekken vrijgekomen in deze gezellig groep. In de zaai- en stekgroep worden ervaringen uitgewisseld over zaaien, stekken en andere manieren om planten te vermeerderen en er worden ook gezamenlijke uitjes gepland. Natuurlijk wisselen we ook planten en stekken uit. In februari bespreken we met elkaar wat we gaan zaaien, in mei wisselen we dan ons zaaigoed uit en in het najaar evalueren we ons tuinjaar.
Vind je het leuk om aan te sluiten bij de zaai- en stekgroep van onze afdeling, meld je dan aan via info(at)gouda.groei.nl

Maandag 22 april 2024: lezing Eetbare bloemen - Frans en Greet Beijerling

Deze lezing staat in het teken van eetbare bloemen. Welke soort bloemen zijn  geschikt om te eten, hoe kweek je ze en aan welke eisen moeten de bloemen voldoen. Omdat er ook een proeverijtje is willen we graag weten hoeveel deelnemers er komen, dus graag voor 12 april a.s opgeven. Meer info

Vrijdag 24 mei 2024 - Dagexcursie tuinen in het Westland

De excursie start bij Plukkerij Framblij in Monster. Hier worden diverse soorten zacht fruit geteeld.
Voor de lunch schuiven we aan bij De Pluktuin – Het Natuur Atelier in Naaldwijk en wordt natuurlijk ook de tuin bezocht. Daarna volgt een bezoek aan de fuchsiakwekerij van Ruud en Agnes Hogervorst in Berkel en Rodenrijs. Je kunt je nog aanmelden voor deze excursie tot 26 april 2024. De excursie van 24 mei is vol. Nieuwe aanmeldingen komen op de reservelijst. Meer info

15 t/m 24 april 2024 - Nationale bijentelling

We worden opgeroepen om in die periode een half uur bijen te tellen in onze tuin, op het balkon of gewoon op een groene plek in je eigen buurt. Onderzoekers gebruiken de resultaten van de telling om vast te stellen waar verschillende bijensoorten voorkomen en of de aantallen toe- dan wel afnemen. In Nederland komen zo’n 360 bijensoorten voor, waarvan de helft bedreigd wordt.
Meer info op de website van Stichting Groene Hart

Zondag 14 april 2024 - Lente op het Goudse Heempad

Kom zondagmiddag 14 april 2024 (14.00-16.00 uur) daar de natuur beleven. Onder begeleiding van ervaren gidsen gaan we vanuit het Infocentrum aan het Heempad (bij bloemenstalletje aan Ridder van Catsweg Prinsessenflats nabij nr. 321) op ontdekkingstocht naar de natuur in april.  Het is niet alleen luisteren, maar ook veel doen, dus zeker kinderen hoeven zich niet te vervelen. Binnen in het gezellige Infocentrum gaan we met  o.a. microscopen aan de slag. Start 1e excursie om 14.00 uur, 2e excursie om 15.00 uur.
De binnenactiviteitenin het Infocentrum zijn van 14.00-16.00 uur.
Organisatie: KNNV: Natuurvereniging Gouda  en IVN IJssel en Gouwe in samenwerking met gemeente Gouda.