Zaterdag 12 oktober 2024: najaarsruilbeurs planten, zaden en stekken

Op zaterdag 12 oktober 2024 vindt de najaarsruilbeurs plaats. Leden brengen dan plantmateriaal, bollen of zaden uit hun tuin mee.

Plantjes staan voor zover mogelijk in potjes (met naamsteker), zodat  de wortels niet uitdrogen en het materiaal ook niet direct bij thuiskomst de grond in moet. Naamstekers zijn vooral tijdens lezingen mee te nemen.
De ruilbeurs begint tussen 10.00 en 10.30 uur met het aandragen door de leden van hun planten e.d., het drinken van een kopje koffie en kijken wat  meegebracht wordt.
Vervolgens vertelt een ieder kort wat hij/zij meegebracht heeft met de bijzondere eigenschappen van deze plant. Als al het kleurrijks aan bod gekomen is mag ieder uitzoeken wat hij/zij mee wil nemen. Na afloop neemt iedereen zijn eigen eventueel overgebleven spullen mee. Om ongeveer 11.30 uur is het meestal weer afgelopen en kunnen het ruilwaar een plekje geven in onze tuin.

De ruilbeurzen vinden plaats bij Tuininrichting Ernst Baas Hoveniers, Henegouwerweg 113 in Waddinxveen.

Woensdag 30 oktober 2024 - De wondere wereld der paddenstoelen - Leo Brand

Paddenstoelen behoren tot de schimmels. De paddenstoelen zoals wij die waarnemen zijn sporenvormende organen van over het algemeen onzichtbaar levende schimmels. De eigenlijke schimmelplant bestaat uit een uitgebreid stelsel van zeer fijne schimmeldraden (hyfen), die ergens in of op groeien. Dit kan grond, mest of hout zijn maar ook veertjes of bladeren. Zo'n hoeveelheid schimmeldraden bij elkaar noemen we het ‘mycelium’ dat in het juiste seizoen een knobbeltje vormt, de zogenaamde ‘zwamvlok’. Uit zo’n zwamvlok groeit dan de voor ons uiteindelijk zichtbare paddenstoel of zwam.

Met deze lezing probeert Leo Brands een beeld te scheppen van een aantal paddenstoelen en zwammen die in Nederland voorkomen. Waar men ze kan vinden en wanneer. Zowel de echte paddenstoelen, met een hoed en een steel, alsook de meest voorkomende houtzwammen worden besproken.
Kortom, een lezing geschikt voor jong en oud.

Meer info:

• Lezingen zijn vrij toegankelijk.
  • Leden betalen ter plaatse € 2,00 op vertoon van de ledenpas en niet leden betalen ter plaatse € 7,00 p.p. (inclusief 1x koffie / thee in de pauze)
  • Locatie lezingen: achteringang Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3 2805 CG Gouda
  • Voor de lezingen hoef je je vooraf niet aan te melden.
  • De lezing begint om 19.30 uur en duurt tot ca 22.00 uur.

Woensdag 27 november 2024 - Engelse tuinen - Piet Boersma

Het betreft een drie-dimensionale diaserie. Dit betekent dat u de dia's echt beleeft. U ervaart dit alsof u zelf door de tuinen loopt.
De dia's worden met 2 camera's tegelijk gemaakt, dit is te vergelijken met onze ogen: alleen door met twee ogen te kijken ervaren wij diepte in onze waarneming. Omdat beide dia's op één scherm geprojecteerd worden hebben de toeschouwers een polariserende bril nodig, dit om het linker- en het rechterbeeld uit elkaar te houden. Het geheel wordt in kleur vertoond.

Ik laat eerst enkele beelden van Londen zien, de meeste bezoekers van Engeland komen nooit verder dan de hoofdstad…
We beginnen onze reis in Schotland op het eiland Skye. De natuur is hier overweldigend. Vervolgens bezoeken we een aantal tuinen in dit gebied. Daarna zakken we langs de kust af tot Yorkshire. In dit gebied kijken we o.a. bij Harlow Carr, een R.H.S.tuin. Vervolgens via tuinen in Shropshire gaan we naar East Anglia. We bezoeken tuinen rondom Cambridge (East Ruston Vicarage Garden & Wyken Hall). Hyde Hall en Beth Chatto Garden zijn de belangrijkste tuinen in dit gebied.

We sluiten de serie af met een echte ‘Plant mans garden’ in Cornwall: Trebah.

Meer info:

• Lezingen zijn vrij toegankelijk.
  • Locatie lezingen: achteringang Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3 2805 CG Gouda
  • Voor de lezingen hoef je je vooraf niet aan te melden.
  • De lezing begint om 19.30 uur en duurt tot ca 22.00 uur.

Woensdag 11 december 2024: Kerstworkshop bij Atelier Natuurschatten in Haastrecht

Met de feestdagen in zicht willen we je graag uitnodigen voor een betoverende kerstworkshop groendecoratie! Duik samen met ons in de magische wereld van kerstgroen en ontdek hoe je je huis kunt transformeren in een winterwonderland vol prachtige decoraties.
Wat kun je verwachten tijdens deze workshop:

• Creatieve begeleiding bij het maken van unieke kerstgroendecoraties.
  • Inspirerende tips van ervaren bloemsierkunstenaars.
  • Een warme en gezellige sfeer waar je kunt genieten van fijne gesprekken en de kerstgedachte.
  • Alle benodigde materialen worden verstrekt, dus je hoeft alleen maar je enthousiasme mee te brengen.

Of je nu een ervaren bloemschikker bent of voor het eerst met groendecoratie aan de slag gaat, deze workshop is geschikt voor alle niveaus. Nodig gerust een vriend of familielid mee.

• woensdag 11 december 2024 van 19.30 - 21.30 uur
  • Plaats: Atelier Natuurschatten, Hoogstraat 94, Haastrecht
  • Prijs voor leden € 25,-, niet-leden € 30,--
  • toegang voor niet-leden, wanneer het minimum niet gehaald wordt door leden