Jaarvergadering voor leden: Maandag 3 april 2022 - 19.30 uur tot 20.00 uur

Adres: Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3, 2805 CG Gouda

De jaarvergadering is alleen voor leden.

Op de website vindt u:

• Uitnodiging en agenda
  • Notulen jaarvergadering 6 april 2022
  • Jaarverslag 2022
  • Beleidsplan en vrijwillegersbeleid 2023-2027

Het financieel jaarverslag en de korte uitleg daarover kunt u opvragen bij de penningmeester Emily Ganzeveld.

Na de vergadering is er om 20.15 uur de lezing 'De moestuin' door  Wessel van Schagen.

Lezing: Maandag 3 april 2023 - De Moestuin - Wessel van Schagen

Adres: Le Patapouf, Kolkmanstraat 1-3, 2805 CG Gouda

Deze lezing wordt verzorgd door Wessel van Schagen, een ervaren volkstuinder, tevens docent moestuinieren.
De ‘moestuin 2023’ is niet meer de groentetuin van jaren geleden. Je ziet steeds meer allerlei bloemen en fruitbomen en bessenstruiken op de moestuin. Je kunt dan zelf een bloemenboeket samenstellen en mee naar huis nemen. Je kunt je eigen appels, peren, pruimen en bessen oogsten.

In deze lezing vertelt Wessel over alle typische moestuinproblemen en de oplossingen. Bijvoorbeeld door vruchtwisseling, combinatieteelten, onkruidbestrijding en aanvoer organische stof. Ook komen de belangrijkste groenten en teelthandelingen aan de orde.
Daarnaast zal er ook voldoende gelegenheid zijn voor het stellen van uw vragen over de moestuin.

De lezing begint na de jaarvergadering om 20.15 uur en duurt tot ca 22.00 uur.

Ruilbeurs planten en zaden: Zaterdag 15 april 2023

Adres: Hoveniersbedrijf Ernst Baas, Henegouwerweg 113, 2741 JZ Waddinxveen

Twee keer per jaar organiseert de afdeling Gouda e.o. een planten-, stekken- en zadenruilbeurs op een zaterdagochtend in het voor- en najaar. In 2023 is de voorjaarsruilbeurs op zaterdag 15 april eien de najaarsruilbeurs op zaterdag 7 oktober.
Leden brengen dan plantmateriaal, bollen of zaden uit hun tuin mee.
Plantjes staan voor zover mogelijk in potjes (met naamsteker), zodat  de wortels niet uitdrogen en het materiaal ook niet direct bij thuiskomst de grond in moet. Naamstekers zijn vooral tijdens lezingen mee te nemen.

Zo'n plantenruilbeurs begint tussen 10 uur en half 11 met het aandragen door de leden van hun planten e.d., het drinken van een kopje koffie en kijken wat  meegebracht wordt.
Vervolgens vertelt een ieder kort wat hij/zij meegebracht heeft met de voor- en nadelen en bijzondere eigenschappen van deze plant. Als al het kleurrijks aan bod gekomen is mag ieder uitzoeken wat hij/zij mee wil nemen.

Zo tegen half 12 is het meestal weer afgelopen en is iedereen weer naar huis om zijn ‘schatten’ in de grond te zetten.

Ook als u zelf niets te ruilen heeft, mag u gerust komen en wellicht neemt u toch nog wat plantjes mee naar huis. De ruilbeurs is dé manier om uw tuin met leuke, nieuwe soorten te verrijken. De beurs is in principe alleen voor leden.

Excursie: Zaterdag 22 april 2023 - Hoevelaken en Leusden

Vertrekadres: Groenhovenpark, Heuvellaan 1, Gouda

Vertrek 9.00 uur - terugkomst 16.15 uur

Voor de eerste excursie van dit jaar gaan we naar een heel bijzondere tuin ‘Op de Haar’ in het Hoevelakense Bos.
Deze tuin bijna 2 ha. grote tuin bestaat uit 8 verschillende tuinen, elk met een eigen uitstraling. Het meest bijzondere aan ‘Op de Haar’ is het unieke historische rabattenbos (verhoogd veen). De bosplanten en schaduwminnaars hebben hier de overhand en zijn ook een specialiteit van de eigenaar.

Na de lunch rijden we naar Leusden, waar de tuin ‘In de Boomgaard’ van Marieke Nolsen is gelegen bij een karakteristiek huis op landgoed ‘Den Treek’.
Deze tuin heeft een strakke indeling en beschikt over meerdere borders, die rijkelijk gevuld zijn met weelderige vaste planten en heesters. Hiertussen zijn ook nog zo’n 4.000 bollen, op kleur passend bij de vaste planten, gepoot.
Marieke Nolsen is bloembindster en haalt heel veel materiaal voor haar boeketten uit haar eigen tuin. Het hele jaar door is er heel veel te zien in haar tuin.

Deze excursie is volgeboekt. (bij aanmedling komt u op de reservelijst)

Excursie: Vrijdag 12 mei 2023 - Japanse Tuin Park Clingendael in De Haag

Vertrekadres: Groenhovenpark, Heuvellaan 1, Gouda

Vertrek 9.15 uur - terugkomst 13.00 uur

Deze excursie kon vorig jaar niet doorgaan omdat een sperwer laag in één van de coniferen broedde en de Japanse Tuin werd afgesloten. Hopelijk zijn de omstandigheden dit jaar beter voor ons en voor de sperwer.

Voor aanvang van de rondleiding drinken we koffie/thee met iets lekkers in restaurant IJgenweis in het park.

In Clingendael staat de eerste “veteraanboom” van Nederland, een oude boom met biologische, esthetische, culturele en belevingswaarde en bijzondere karakteristieken.
Het is een eeuwenoude linde die werd geplant als één van een rij leilinden langs de slingermuur. Hoewel de boom al zo’n 290 jaar is en bijzondere verzorging behoeft, is hij vitaal genoeg om nog veel ouder te worden.

De Japanse Tuin is het pronkstuk van landgoed Clingendael. Hier zijn prachtige en zeldzame bomen en planten te zien. De tuin is heel kwetsbaar. Daarom is de Japanse Tuin slechts 8 weken in het jaar geopend.
De Japanse Tuin is in het begin van de 20ste eeuw aangelegd door de toenmalige eigenaresse van het landgoed Clingendael, Marguerite M. Baronesse van Brienen (1871-1939). Zij werd ook wel freule Daisy genoemd. Per schip maakte zij een of meerdere reizen naar Japan. Zij verscheepte toen enkele lantaarns, een watervat, beeldjes, bruggetjes en misschien het paviljoen naar Nederland.

Prijs voor leden is € 19,- en voor niet-leden € 25,-

Aanmelden uiterlijk 10 april 2023

meer informatie

Op de website staan verslagen van de activiteiten die hebben plaatsgevonden.

In het 1e kwartaal waren dit: