NieuwsFLITS 10 - 20 december 2023 (herziene versie)

Kerst- en nieuwjaarsgroet

In deze feestelijke periode van het jaar, wanneer de wereld gehuld is in de schittering van kerstverlichting en de atmosfeer doordrongen is van warmte, willen wij onze oprechte kerstgroet overbrengen. We hopen dat deze kerstperiode vervuld zal zijn van vreugde, gezondheid en gedeelde momenten van rust en reflectie.

Laten we samen het komende jaar begroeten met een gevoel van samenhorigheid en respect voor de natuur. In de verwachting van gezamenlijke tuinbijeenkomsten, leerzame momenten en het delen van tuinervaringen, zien wij uit naar een voorspoedig 2024.

Namens het bestuur van Groei & Bloei Gouda, wensen wij alle leden een zalig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar toe.

Nieuwjaarsbijeenkomst Groei & Bloei Gouda op 26-1-2024

Wij nodigen je graag uit voor onze Nieuwjaarsbijeenkomst op vrijdag 26 januari 2024. Deze feestelijke avond belooft een groen en gezellig begin van het nieuwe jaar te worden met presentaties van de lezingen en excursies die in 2024 georganiseerd worden, met een loterij en aandacht voor het 85-jarig bestaan van onze vereniging.
Locatie: De Ark, Kerkestuk 1 in Reeuwijk
De bijeenkomst start om 19.30 uur en eindigt om ongeveer 22.00 uur.
Wij hopen van harte op een grote opkomst, om samen het nieuwe tuinjaar in te luiden.

Terugblik lezing Kamer- en kuipplanten

24 aanwezigen luisterden op 20 november jl. aandachtig naar spreker Jan Van de Kamp.
Jan volgde de tuinbouwschool in Aalsmeer en deed ook de bloemisten opleiding
De aanwezigen stelden tijdens de lezing vragen over hun eigen kamer-of tuinplanten.

G&B agenda 2024 te koop

Zoek je nog een leuk kerstcadeau dan is de Groei & Bloei agenda 2024 een goed idee.
Deze agenda met prachtige foto’s en leuke tips is verkrijgbaar voor de prijs van € 11,95.

Stuur bij interesse een mail naar info(at)gouda.groei.nl

Nieuws van het landelijk bureau van Groei & Bloei

Meer aandacht voor het open tuinenweekend in 2024

De commissie van de Nationale Tuinweek heeft vastgesteld dat de animo voor dit evenement binnen Groei & Bloei afdelingen beperkt is, vooral vanwege logistieke redenen.
Hierdoor heeft de commissie besloten de organisatie in de huidige vorm te beëindigen en zich te concentreren op het versterken van het Groei & Bloei Open Tuinen Weekend, dat al goed wordt ontvangen.
Het Nationale Tuinweek-evenement verdwijnt in 2024 en de focus zal liggen op het landelijke Groei & Bloei Open Tuinen Weekend.
Het Landelijk Bestuur wil dit weekend nog prominenter maken, inclusief activiteiten zoals de verkiezing van de meest klimaatvriendelijke tuin en een fotowedstrijd.

Appeltern Adventure Gardens met korting te bezoeken

Het Appeltern Adventure Gardens zal op 8 en 9 juni 2024 een alternatief evenement organiseren, het Appeltern Plantenfestijn, Groei & Bloei participeert in dit evenement.

Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid van leuke attenties voor bezoekende leden. Hou dus deze nieuwsbrieven, de socials, de website en het tijdschrift in de gaten voor meer informatie.
Om leden een inspirerend dagje uit te bezorgen, om als Vereniging te laten zien waar we voor staan en om ook zo nieuwe leden te werven. De Basis: het Groei & Bloei Tienpuntenplan om klimaatvriendelijk tuinieren een prominente plek te geven, dat we dit jaar geïntroduceerd hebben.
Er zijn mooie afspraken gemaakt over de entree voor onze leden tijdens het Plantenfestijn. Samen naar binnen voor de prijs van één (€16,95).​​​​ Concreet betekent dit dat alle leden van Groei & Bloei, op vertoon van hun ledenpas, slechts €8,50 entree betalen per persoon, met een maximum van 2 personen per ledenpas. De normale entreeprijs is €18,95, voor 65+ €16,95.

Voorbeeld van een gezellige wintertafel in de tuin

Een simpele en leuke tip is om plakken mos neer te leggen op de tuintafel en deze te vullen met decoraties; bijvoorbeeld dennenappels, takjes met besjes en ingedroogde bloemen uit de tuin.
Je kunt eindeloos variëren en de tafel steeds weer anders inrichten of aanvullen.
Kaarsen en lantaarns voegen in een handomdraai warmte en gezelligheid toe en dat geeft een betoverende avondsfeer.